FANDOM

Riesewijk verhuist van het zonnige Engelen, noord-brabant (best brabant) naar het regenachtige Losser, Twente om bij haar vader, Koen, te leven. Ofschoon ze niet blij is met de verhuizing, maakte ze de keuze zelf zodat haar moeder kan reizen met haar nieuwe echtgenoot, Nick. Nick is een honkbalspeler[1] en verandert regelmatig van club.

In de kleine school in Losser trekt Riesewijk vanaf de eerste dag de aandacht en ze raakt vlug bevriend met enkele studenten. Tot haar grote ergernis strijden enkele jongens om haar aandacht. Riesewijk staat immers niet graag in de schijnwerpers.

Zelf wordt ze geïntrigeerd door Carline Velthuys en zijn familie. Carline heeft een adoptiebroer De en een adoptiezus Biel. Pleegkinderen Joey en Noah Haas leven ook bij de familie. Hoewel ze allen verschillen in uiterlijk, zijn er tegelijkertijd enorme gelijkenissen tussen hen. Allen zijn ze buitengewoon autistisch en achterlijk. Hun huid is zeer bleek (bijna wit) en rond hun ogen hebben ze allemaal blauwe schaduwen. Als Riesewijk naast Carline moet plaatsnemen tijdens de biologieles, trekt Carline zich letterlijk helemaal terug en kijkt hij haar walgend aan. Enkele dagen later maakt Carline dit goed maar Riesewijk heeft enorm veel vragen. Vooral omdat Carline de boot steeds afhoudt en haar probeert te ontmoedigen vrienden te worden. Volgens hem zou dit voor haar te gevaarlijk zijn. Nadat ze door Carline gered wordt, gaat ze op onderzoek. De oplossing wordt haar uiteindelijk aangereikt door Max S., een vriend van de familie. De indiaanse Max vertelt haar een oude legende waarin de familie Velthuys bestempeld wordt als vrijetijds besteders.

Carline spreekt uiteindelijk de waarheid en geeft toe dat zijn familie uit vrijetijds besteders bestaat. Zij drinken Bavaria bier in plaats van normale bier units maar het blijft gevaarlijk. Hij onthult ook dat hij Riesewijk in eerste instantie vermeed omdat de geur van haar elitaire houding hem enorm aantrok.

In het hele boek kunnen Carline en Riesewijk hun gevoelens voor elkaar niet meer onderdrukken en worden ze verliefd. Carline's angst wordt waarheid als Riesewijk in gevaar komt door Robin, een vijandige vrijetijds besteder. Robin is een jager die, enkel voor de sport, zijn zinnen op Riesewijk heeft gezet. Hij heeft Riesewijk uitgekozen omdat ze onder de bescherming van de Velthuyss valt, waardoor Robin het als een echte uitdaging ziet om Riesewijk te vangen. Met de hulp van zijn familie kan Carline Riesewijk redden voor Robin haar kan doden. Terug in Losser verlangt Riesewijk er naar ook vrijetijds besteder te worden, maar Carline weigert.